2012/06/29

A LACK OF UNDERSTANDING / SOMETHING TO THINK ABOUT

Här hittar ni en ett väldigt intressant blogginlägg om modebloggar & fenomenet "dagens outfit", skrivet av Nina Åkestam. Ett citat ur inlägget låter såhär:

"Problemet blir i kommentarsfälten. Det är namligen där personen ifråga recenseras. Och jag får så förbaskat dålig smak i munnen.
”Snyyyyyyygg du är!”
”Skulle döda för din kropp!”
”Du har blivit för smal!”
”Snyggast i Sverige!!!”
Ja. Ni vet hur det brukar låta. Det handlar inte om kläderna (som ju är det officiella skälet till bilden), inte om situationen, inte om personen."
Jag kan inte göra något annnat än att hålla med. Tittar man i kommentarsfälten på många modebloggar handlar det väldigt sällan om kläderna, snarare om personen som har på sig kläderna & den personens utseende. I min värld känns det liksom.. konstigt. En modeblogg ska vara en modeblogg. En modeblogg ska handla om kläder, för varför kallar man annars sin blogg för modeblogg? Självklart kan man inte styra över vad folk ska kommentera, men jag tycker ändå att det är konstigt att alltför många förbiser kläderna & själva modet & istället bedömer personen bakom klädernas utseende. Ända sen jag startade den här bloggen för inte så länge sedan har jag fokuserat på kläderna jag skriver om & lägger upp bilder på. Inte någonting annat. Den här bloggen handlar om kläder, inte om mig, även om jag någon gång ibland skriver om vad jag gör osv. Men i allra första hand så handlar det om mode, något jag brinner otroligt starkt för. Det är också därför som jag sällan syns själv på mina bilder. Jag tycker inte att det är jag som ska stå i fokus & det är inte mig jag vill att människor som läser min blogg ska fokusera på. Fokuset ska ligga på kläderna, för varför ska det annars kallas modeblogg?

Jag tror, & hoppas, att dom flesta modebloggarna också känner så. Att dom inte driver en modeblogg för att folk ska kommentera deras utseende, utan för att dom brinner för mode & kläder. Annars kan man lika gärna kalla bloggen något annat än en modeblogg. Som sagt, en modeblogg är en modeblogg & mode är i det här fallet lika med kläder, inte utseende. En persons utseende kan man inte ändra på hur som helst & när som helst efter vad som är "trendigt", & därför tycker jag inte att det finns någon anledning att kommentera det när det egentligen borde handla om kläderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar